Saturday, November 14, 2009

Adakah aku layak menjadi Si Tenggang versi perempuan dan Prodigal Daughter versi Malaysia?

Interframe part 1: Aku akan balik Sibu dengan selambanya tanpa rasa excited pada 22 November dan balik Penang pada 1 Januari 2010 dengan perasaan yang sungguh tak excited. Tapi aku tetap bangga kerana selama ini aku tidak pernah skip Krismas di Sibu kerana aku tidak pernah balik awal semasa pembukaan semester baru di USM. Kesimpulan: Aku memang seorang penyambut Krismas yang baik.



Tidak dapat dinafikan, semasa dekat-dekat bermulanya cuti ini, kita semua mesti mendengar kata-kata teruja orang yang tak sabar-sabar nak balik, terutamanya golongan Sabah Sarawak yang jauh merantau untuk melanjutkan pelajaran di sini. Memang teruja, sebab bukan setiap kali cuti mereka dapat balik. Aku pun golongan Sabah Sarawak juga, tetapi secara jujurnya, aku lain. Aku tak sabar nak cuti je, bukan tak sabar nak balik. Perasaan nak balik tu ada, tapi tak kuat sangat. Jujur. Aku bukannya jenis yang homesick.

Masa aku mula-mula datang universiti dulu, aku langsung tak rindu rumah. Masa itu, aku rasa nak mulakan adventure saja - dan juga kerana masa itu, aku sangat sibuk dengan tanggungjawab yang aku terpaksa pikul di kampung halaman, maka kemasukan ke universiti ini menandakan aku boleh membebaskan diri daripada segala tanggungjawab yang memberi stress kepada aku. Perasaan rindu pada rumah itu ada jugalah sedikit, tapi SEDIKIT sahaja ya. Aku cuma rindu kucing-kucing dan masakan ibu. Orang kat rumah aku rindu juga, tapi sebab diaorang selalu telefon aku, aku boleh tahan lagi perasaan rindu ini.

Selama ini, aku tidak pernah menangis malam-malam sebab nak balik rumah. Kalau ada menangis malam pun, itu disebabkan faktor lain yang tiada kena-mengena dengan balik rumah.

Oleh itu, aku ingin mencari sebab kenapa aku berfikiran sebegini; kenapa aku tak rindu rumah seperti yang sepatutnya? Orang lain di USM kasihankan aku kerana balik Sibu sekali-sekala sahaja, tetapi aku selamba sahaja. Aku habiskan masa cutiku mengemop bilik dan melayari laman web di hostel - walhal orang lain semua balik ke rumah halaman masing-masing.


Oleh itu, aku perlu mencari punca-punca kenapa aku tidak rindu rumah dengan sedalam-dalamnya seperti orang lain. Dan setelah menganalisis dan mendalami otak, hati dan jantung ini, aku rasa mungkin inilah sebab-sebabnya.


1) Bebanan kerja di rumah adalah lebih besar berbanding dengan di hostel.

Di hostel, walaupun orang kata kita kena berdikari, kena cuci pakaian sendiri, tapi aku tak rasa bebanan kerja di hostel banyak sangat. Hal ini kerana, ada mak cik cleaner yang tolong bersihkan tandas. Kalau kat rumah, tak bersihkan tandas, mak akan kata tandas di rumah kotor. Mana tak kotor, sebab KUCING-KUCING INDOOR DI RUMAH PUN SAMA-SAMA MENGGUNAKAN TANDAS MANUSIA DAN MEMBUAT BISNES MEREKA DI ATAS LANTAI TANDAS. Hmmph~ Tapi walaupun kucing-kucing tu banyak kerenah, kalau berjauhan, memang rindukan mereka juga. Selain itu, kalau nak sapu lantai, di hostel, aku cuma perlu sapu bahagian kecil, iaitu bilik aku sendiri sahaja, tetapi kalau menyapu lantai di rumah, kena menyapu seluruh bahagian rumah yang ruangnya semestinya berkali ganda lebih besar daripada saiz bilik hostel aku di sini. Jadi, itulah sebabnya aku tak rindu rumah kot.


2) Tak ada wireless line kat rumah.

Inilah satu faktor penolak besar yang buat aku tak rindu rumah sangat. Ini sebab hal laptop aku jugalah. Laptop aku yang bernama Toshi-chan ini aku beli dari KEDAI MAKSON DI SUNGAI DUA, USM (Ya, sila catat nama kedai ini sebab dengan jujurnya, aku mengumunkan bahawa kedai ini ialah kedai penipu). Punyalah happy mula-mula dapat beli laptop colour putih yang berharga kurang daripada RM3000 (RM2999 sebenarnya, tapi masih happy juga) dan berjenama T****** (ini bukan iklan, harap maklum), tapi perasaan happy itu mulai hilang apabila aku buat discovery.

Discovery!: Rupa-rupanya laptop aku cacat sebelah badan, bahagian kanan laptop aku tak dapat berfungsi walaupun setelah disambungkan dengan wayar untuk mendapat talian broadband. Jadi, laptop aku hanya dapat online apabila menggunakan talian wireless, dan tidak dapat nak online kalau guna broadband atau guna tmnet. Mesti spesifik permintaannya : WIRELESS. Adui, tension betul time balik rumah. Kalau nak online, kena guna laptop kakak. Tak ada kuasa autonomi, tak rasa best pula.


3) Aku TAK NAK risaukan nasib kucing-kucing.

Kucing-kucing di rumah aku memang tak tahu yang kami sayang pada mereka ini. Mereka suka bermain di jalan, merantau ke rumah jiran-jiran dan 'membuat bisnes' di rumah jiran. Perkara ini menimbulkan konflik antara jiran dengan kami. Di kawasan kejiranan kami, aku yakin keluarga aku mesti menjadi mangsa gosip kerana membela terlalu banyak kucing. Kami terpaksa menabahkan diri, menebalkan muka, dan membuat apa yang terdaya kalau ada jiran yang datang complain tentang kerenah kucing-kucing kami. [Tetapi kami tak complain pun bila u'all langgar kucing kami dengan sewenang-wenangnya, huhu~!]

Sememangnya, kuasa cinta mengatasi segalanya, kerana kami masih sangat sayangkan kucing-kucing yang nakal dan separuh prodigal itu walaupun mereka telah menyebabkan konflik antara manusia. Hanya dalam konteks ini sahaja aku percaya akan kuasa cinta. Harap maklum.


4) Aku tak suka naik kapal terbang.

Aku ada mabuk udara - tak tahu sejak bila. Tapi pernah sekali semasa aku naik Air A*** balik Penang, aku muntahkan kampua yang menjadi breakfast aku (ya, kampua yang sedap dari kedai Jalan Permai) semasa kapal terbang Air A*** dalam proses mendarat di Kuala Lumpur. Dan, dengan tanpa banyak pilihan, aku menghulurkan plastik kertas berisi muntah aku itu kepada seorang pramugari.

Menaiki kapal terbang adalah wajib kalau nak balik Sibu ataupun Pulau Pinang. Jadi, aku tak suka..

5) Aku ada saudara di Pulau Pinang

Secara jujurnya, inilah sebab yang utama aku tak rindu rumah sangat, sebab aku ada 'rumah' kedua di Pulau Pinang. Kakakku merupakan faktor utama yang buat aku senang membiasakan diri di Pulau Pinang. Selain itu, kawan-kawan kakak aku dan kawan aku sendiri telah membuatkan aku selesa berada di sini. Di sini juga, bahasa Melayu Sarawakku berkembang. Aneh, aku perlu berada jauh dari Sarawak untuk mendalami bahasa Melayu Sarawak. Semasa berada di Sarawak, bahasa Melayu Sarawakku berada pada tahap teru-ah-u-ah. Tapi di sini, iaitu di negeri orang, aku dapat berkomunikasi dengan lebih lancar menggunakan bahasa Melayu Sarawak.

6) Harga pakaian dan barangan supermarket yang lebih murah di Pulau Pinang.

Kalau nak beli baju di Sibu, buang sahaja niat anda itu kecuali anda mudah berpuas hati dengan sehelai baju sahaja. Harga untuk membeli sehelai baju di Sibu boleh digunakan untuk membeli beberapa helai baju yang fashionable di Pulau Pinang. Kalau nak beli barangan keperluan seperti minuman, makanan, sabun dan sayur, pasar raya di Pulau Pinang (terutamanya Tesco) menawarkan harga yang lebih murah berbanding dengan pasar raya yang ada di bandar halamanku.



Aneh tetapi benar, walaupun dengan adanya semua faktor penolak ini, jikalau aku tak balik rumah, aku akan rasa kosong. Seperti kehilangan sesuatu - atau berasa bahawa hidup ini tidak lengkap. Walaupun kampung halaman kita tidak dapat membekalkan kita dengan segala kemahuan dan keinginan kita, kampung halaman kita ada keserasiannya sendiri dengan kita, walaupun adalah susah untuk kita memahami apakah benda tersebut. Mungkin kerana kampung halaman kita terdapat orang yang kita sayangi, ada memori dan ada intipati sebahagian hidup kita yang sebati dengan tempat itu.

Aku rasa, rumahku ada sejenis bau, bau aku, bau orang-orang aku, dan bau barang-barang aku. [Tiba-tiba rasa macam kucing pulak]


Dan yang pasti, ada satu bau yang aku rindu, iaitu bau masakan ibu.




Interframe part 2: ah, aku tak dapat menahan diri daripada blogging. Help! Ok, aku memang akan tinggalkan blog ini sementara waktu. Harap maklum?


No comments:

Post a Comment

LinkWithin