Wednesday, April 20, 2011

KALAU AKU BOLEH LAMBUNG SYILING DESTINY...

 Interframe: Sari berita utama. SK St Mary (bekas sekolah rendah yours truly) telah keluar berita dalam The Borneo Post berikutan satu insiden. Nak tahu dengan lebih lanjut, sila klik link ini. Tak sangka kan? Huhu.


Orang kata, jangan tolak rezeki. Well... Itulah kata-kata hikmat pertama yang muncul dalam fikiranku ketika menerima panggilan dari Mama untuk memberitahuku tentang tawaran kerja untuk menjadi guru ganti selama kira-kira dua bulan. Di Sibu. Di sebuah sekolah rendah, yang mana murid-muridnya terdiri daripada lelaki semuanya. (Disclaimer: Nama sekolah dirahsiakan supaya tiada paparazzi mengekori saya sekiranya saya confirm untuk mengajar di sana kelak) 

Tapi, berkata tentang rezeki, mestikah benda yang lebih lumayan tu lebih BERrezeki? 

Biasanya dalam konteks masyarakat masa kini, ramai akan mengiyakan soalan di atas. Especially kalau rezeki tu datang dalam bentuk pekerjaan sementara. Sebab tu kerja sementara, tak minat pun tak apa. Janji lumayan. Sebab bukannya kamu akan buat kerja tu seumur hidup la kan?

Dan dalam kes aku, rezeki selalu datang tanpa diduga. Rezeki datang ketika aku belum bersedia. Rezeki datang ketika aku dah ada pelan. Masa aku belum ada pelan, macam takde satu habuk pun tawaran kerja. Tapi pabila aku dah ada sedikit perancangan, Rezeki pula sibuk nak datang nak bagi aku dilemma. 

Sengaja membuatku terpaksa membuat pilihan antara dia (rezeki) ataupun dengan keinginan hati. 


Ok, berbalik kepada cerita tadi.

Mula-mula aku dengar suara excited mama melalui handphone miniku, aku mulai bimbang. Mesti ada sesuatu ni. Ah.. Jangan pula.. Bukan itu.. Bukan itu..

Dan apabila beliau akhirnya memberitahu hal tersebut kepadaku, aku dah agak dah... Memang itu dia.

TAWARAN UNTUK MENJADI GURU GANTI LAGI.

Tiada mana-mana berita yang dapat menggembirakan Mama lebih daripada berita kekosongan untuk jawatan guru di mana-mana sekolah di Sibu. Serius tiada.

Guru ganti? Fikirku.

Di bawah merupakan subtitle perbualanku dengan Mama.

PERBUALAN PERTAMA:  
Aku: Eeeee, Ma... saya akan berada di Sibu untuk satu bulan ja. Mana dapat jadi guru ganti. Huhu.

Mama: Ai, jangan risau. Jadi guru ganti selama lebih kurang dua bulan je. Tu pun di sekolah *insert nama*. Guru besar dia bagitau kat saya ada kekosongan sebab gurunya nak bersalin. Guru besar tu sendiri yang nak awak jadi pengganti cikgu tu..

Aku: .....

Mama: Lagipun kalau guna sijil Form 6, gaji awak lumayan tau. At least RM 1000 ++. Itupun masih belum termasuk allowance lagi.

Aku: Eeeee, tapi saya dah janji dengan Mel nak jadi assistant untuk research dia kat Penang. (yesh, akhirnya dapat cari alasan muahahahha)

Mama: Takpa, nanti saya bagitau kat Mel. 

Aku: Tapi, aku tak tau la Mama. Aku lebih berminat nak kerja dengan NGO yang ada kat Penang ni.

Mama: Ala.. Dua bulan ja. Lepas dua bulan tu, bolehlah awak buat kerja awak kat Penang tu. Dua bulan awak kat sini dulu.

Aku: Erm... Bagi saya masa untuk fikir dulu ye.. Saya kena survey dulu kerja kat sini.

Mama: Ok. Tapi lebih baik confirm cepat ah. Sebab guru besar tu suruh kami isi borang permohonan jadi guru ganti untuk awak.
Aku: Okay. (-_-")

Line mati. 



Aku buntu. Mencari cara untuk membuat keputusan hidup mati ni.

Cara pertama aku memikirkan dilemma ini adalah dengan meng-update status di Facebook. (Ahem) Biasanya status ni berunsur kabur, tidak ada statement yang spesifik dan bermula dengan frasa "Dear God..."

Cara kedua, aku mengenang keadaan dulu. Fikir balik macam mana keadaannya aku menjadi guru sandaran selama 6 bulan di sekolah lamaku, St Mary dulu. Ada saat manis, ada saat pahit. Ada suka, ada duka. Ahhhh... Masih tak dapat buat keputusan.

Cara ketiga, aku fb mesej senior aku yang kerja di NGO yang aku minat tu. Mintak tolong dia untuk tanya kekosongan bagi pihakku. Kalau ada kekosongan untuk part time atau kerja sementara untuk 3 bulan, aku ON jer. Kalau tiada, aku pilih tawaran Mama. Ha, pandai tak? (sempat aku memuji diriku di dalam hati)

Cara keempat, aku bercerita dengan kawan baikku, Hawa, time pergi dinner. Di jejantas RST dan di meja makan Ismail Ikan Bakarlah tempat aku memberitahu Hawa tentang perasaan dilemma yang mengganggu jiwaku ini. Kata Hawa, bertuah saya dapat tawaran macam tu. (ini lebih kurang apa yang dikatakan oleh beliau. Hehe. Sori kalau ada unsur tokok tambah hoho) Tapi entahlah, aku tak rasa aku sesuai untuk kerja ajar-mengajar ni.

Cara kelima, call Mama balik. Tanya dia balik dengan sure apa mata pelajaran yang perlu diajar. Dan benda-benda serius yang lain.

PERBUALAN KEDUA:
Mama: Oh, ajar Matematik Tahun 1 dan Tahun 2. Pastu ajar Pendidikan Moral. (macam best ja dengar subjek-subjek tu)

Aku: Ma.. bila kena confirm? Saya confirm hari Jumaat boleh?

Mama: Ok. Tapi kenapa kena fikir?

Aku: Ala.. Sebab esok baru senior saya dapat bagitau saya sama ada NGO tu ada kekosongan ke tak.. Dan lepas esok baru saya dapat bagitau awak saya dapat mengajar ke tak.

Mama: Ok. Tapi kerja lah kat sini. Guru besar tu baik. Kalau awak reject offer ni, nanti malulah saya. 

Aku: Awak suruhla orang lain. Ada banyak orang mau kerja itu.

Mama: Ala. Dia mau awak. Sebab guru besar tu kenalan mama. (PS: Dalam mencari kerja, connection tu penting, lecturer saya pernah kata)

Aku: Ok. Tapi awak tau la, mesti saya ada masalah nak biasakan diri. Saya mesti susah nak bergaul dengan guru lain.

Mama: Jangan awak risau. Guru-guru di mission school biasanya tak sombong dan sangat friendly. (Tapi kenapa kakak sulung pula sentiasa komplen pasal cikgu yang poyo kat SMK St A******, Sarikei?)

Aku: Ha.. satu lagi. Transport tu bagaimana? Papa kan guna kereta... Dan.. Dan... Saya kan memang pengecut kalau pasal nak memandu kereta.

Mama: Ala, dekat je sekolah Sacred Heart tu. Awak guna jalan terminal Sibu gi sana, ok apa.. Papa cakap awak boleh guna kereta tu time mengajar. Papa awak kata, gaji awak sebagai guru ganti pun lebih lumayan daripada gaji colleague dia yang dah kerja berapa tahun.

Aku: (-_-") (dah habis stok alasan, so takde pilihan maka keluar statement tak boleh blah) Aku tak suka mengajar... Huwaa~

Mama: Hmm.. Dah bagus dah guru besar tu offer. Nanti apa saya nak cakap kalau awak tak nak? Dia memang dah beriya-iya nak awak jadi guru ganti tu. Mana saya berani nak tegur dia lagi lepas peristiwa ni? (lebih kurang macam ni statementnya)

Aku: Eeeee.. Awak memang selalu begini. Oklah. Oklah. Nanti saya mesej senior saya, suruh dia tak payah survey kekosongan untuk saya. Kamurang yang di Sibu sila isi borang permohonan untuk saya lah.

Mama: (seriously aku boleh DENGAR senyuman Mama) Ok. Ok. Kan. Baik awak buat kerja ni dulu. Dengar kata family.

Aku: Okay. okay. Baiklah.


Aku mesej senior aku, cancel plan nak survey kekosongan di NGO yang diminati itu.


Eh. Bila fikir balik, kenapa aku dah start worry tentang benda ni sedangkan aku belum lagi duduk periksa untuk first paper FINAL?

Haiz.. (-_-")

Aku harap aku buat keputusan yang betul.

Lambung syiling.

Kepala (otak) atau bunga (hati) ?

Kepala.

(-_-")

Yea, dan keputusan itulah yang saya ambik.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin